Danielle CadieuxDanielle Cadieux


 

Danielle Cadieux

 

For the last twelve years, I have directed my research in a very specific field: the monotype. In the monotype, the speed of colour application favors expressive spontaneity and improvisation. From one printing to the next, I move pieces of paper on a plexiglass base. Inking, paper: using apparently simple means, I produce hybrid colour effects and variations of internal radiance which emerge from the rapid, spontaneus process. For me the work of creating monotypes represents a moment of grace.

The arborescent line may evoke minerals, veins on leaves, biologically-related images, visions of the human body… a polysemic world. Forms equally suggest crystals, geological and vegetable forms. The encounter between the line and the energy of colour reveals unexpected possibilities of being.

Danielle Cadieux, an artist of wide-ranging experience, since 1989 she has participated in numerous individual and collective exhibitions. She has completed several courses and traineeships in divers techniques as lithography, wood engraving, caburundum, etching and collagraphy. The artist has been associated with the Zocalo art studio of Longueil since 1996. In 1999, she followed professional improvement training at the Croix-Baragnon studio of engraving in Toulouse. Since 2014, she has been presenting her new monotype series in the Luz Gallery. In 2015, Danielle Cadieux took part in the Seventeenth International Engraving Biennale in Sarcelles, France. She also belongs to RAAV and the Self-managed Artists’ Center of Longueuil, Zocalo.


 

 

Depuis douze ans, je dirige ma recherche dans un domaine très précis : le monotype. En monotype, la rapidité du travail de la couleur favorise la spontanéité expressive et l’improvisation créative. Je déplace les fragments de papier sur le support en plexiglass, d’une impression à l’autre. Encrage, papier: avec des moyens simples en apparence, j’obtiens des colorations hybrides et des variations d’éclairage interne qui surgissent du processus rapide, spontané. Pour moi, le travail du monotype représente un moment de grâce.

Arborescente, la ligne peut évoquer des corps minéraux, des nervures sur des feuillages, des images de filiation biologique, visions du corps humain… un monde polysémique. Les formes suggèrent également des cristaux, des formes géologiques et végétales. La rencontre entre la ligne et l’énergie de la couleur dévoilent des possibilités insoupçonnées d’être.

Artiste chevronnée de l’estampe, à de nombreuses expositions individuelles et collectives à son actif, Danielle Cadieux expose depuis 1989. Elle a suivi de multiples cours et stages en diverses techniques de gravure tels la lithographie, collagraphie, caburundum, eaux-fortes et gravure sur bois. L’artiste est associée à l’atelier Zocalo de Longueuil depuis 1996. En 1999, elle a suivi un stage de perfectionnement à l’atelier de gravure Croix-Baragnon de Toulouse en France. Depuis 2014, Danielle Cadieux présente ses productions inédites de monotypes à la Galerie Luz. En 2015, l’artiste participait à la Dix-septième biennale internationale de gravure de Sarcelles, en France. Elle fait aussi partie du RAAV et du Centre d’artistes autogérés de Longueuil.